A Salgótarjáni Általános Iskola Dornyay Béla Tagiskolája
Nyolcosztályos, évfolyamonként egy osztállyal rendelkező kis iskola vagyunk. Megyeszékhelyen, a városközpont közelében, de beiskolázási körzetünk nagy része egy szinte falusias jellegű festői völgyben terül el. Ennek megfelelően jól hozzáférünk a városban működő intézmények, szervezetek szolgáltatásaihoz, ugyanakkor életmódunk, szemléletünk megőrizte a természetközeliséget.
Több évtizede innovatívan áll tantestületünk a minőségfejlesztéshez, elkötelezett vezetők keze alatt folyamatos a megújulás.
Egy szegregált iskola beintegrálása után tanulói összetételünk a heterogénből szegregálódóvá vált. Már a heterogén összetétel idején is tudatosult tantestületben, hogy tanulóink eredményes oktatásához, neveléséhez módszertani megújulásra, az egyéni különbségek minden eddiginél nagyobb figyelembe vételére van szükség. Minden számunkra elérhető pályázattal törekedtünk, hogy feltételeinket, működésünket, óraszervezésünket, módszertani eszköztárunkat fejlesszük. Tanítványaink nevelhetőségébe vetett hitünk segített kezelni az iskola életében bekövetkezett válságokat, és sikerült a szülők bizalmát megőrizni.
A Partnerségben az integrált oktatásért pályázat megvalósítása során teremtettük meg a kiscsoportos, illetve egyéni fejlesztések feltételeit, Norvégiában, Dániában ellestük a kéttanítós óraszervezést, a tanulóbarát osztálytermek kialakítását, a külső szervezetek által biztosított foglalkozások iskolai bevonását.
Az integrációs modell kidolgozása során fókuszba került az óvoda-iskola, illetve az alsó-felső tagozat közötti átmenet segítéseis. Nyolcadik osztályban egy többlet osztályfőnöki óra lehetővé teszi, hogy a külső partnerek (középiskolák, Kereskedelmi és Iparkamara, pályaválasztási tanácsadó) által biztosított pályaorientációs programokat befogadjuk. Így segíteni tudjuk a pályaválasztást, az általános iskola és a középfokú intézmények közötti átmenetet is.
Kompetenciafejlesztés Salgótarjánban című pályázatban vállaltuk az IKT-s jó gyakorlatok kidolgozását, így örömmel vettük az amortizálódott eszközöket részben pótló, tanulói tableteket és az oktatási segédanyagok széles választékát. Lehetővé teszi számunkra a differenciált tanórai munkát, az eltérő ütemű haladást, differenciált feladat kiosztást (környezetbarát módon) éppúgy, mint az egyéni foglalkoztatást, a tesztelve tanulást, a tanulói aktivitás növelését.
A salgótarjáni Komplex iskolai innovációs pályázat a tanórai keretek bővítésének, kiterjesztésének kikísérletezésben támogatott bennünket (szakkörök, tanulmányi kirándulások, erdei iskolák, stb.).
Több kisebb saját és partneri pályázat, illetve központi program segítségével élménypedagógiai, múzeumpedagógiai foglalkozások, témanapok, témahetek, projektek kidolgozása, megvalósítása gazdagítja oktató-nevelő munkánkat.
Korábbi fejlesztéseink az évek során komplex intézményfejlesztési modellé álltak össze, melyet folyamatosan fejlesztünk, kiegészítünk, és melynek egyes elemeit átvettek más iskolák is.
A mindennapos testnevelés bevezetése a tanév hidegebb részében nagy kihívás a kicsi tornaszobával, udvarral és salakos pályával rendelkező iskolánkban, de a feltételekhez rugalmasan alkalmazkodunk. Mozgásterápiás fejlesztéssel, néptáncoktatással, korcsoportonként szervezett kosár-, illetve labdarúgás alapozással el tudtuk kerülni az elméleti testnevelést.
Az egyéni fejlesztések, felzárkóztatók mellett a tanulási képességek fejlesztését szolgálja a helyi tantervbe is beépített dráma és táncoktatás, a hatodikos tanulásmódszertanra szánt plusz osztályfőnöki óra.
Az alsósoknál reggeli beszélgető körökkel, felsősöknél hétkezdő osztályfőnöki órákkal segítünk visszailleszkedni az iskolai ritmusba, közösségi létbe. A feszültségek levezetésére, fáradtság oldására játékos, mozgásos feladatokat, relaxációs gyakorlatokat is alkalmazunk a tanórákon.
Nevelőmunkánkat kiegészíti a hit- és erkölcstan oktatókkal, utazó szakemberekkel, iskolai védőnővel és iskolai szociális munkással kialakult eredményes együttműködésünk, rendezvényeinkben lelkes Szülői Munkaközösség támogat bennünket.
Tudjuk, hogy a gyermekek a korábbiakhoz képest nagyon eltérő környezetbe szocializálódnak, nagyon eltérő életmódba nőnek bele, nagyon más hatások érik őket, ezért más – a tanulást is befolyásoló – képességeik fejlődnek vagy éppen maradnak le. Az eredményes pedagógiai munkánkhoz elengedhetetlen, hogy felülvizsgáljuk, átalakítsuk eddigi pedagógiai gyakorlatunkat, sokkal nagyobb teret adva – az intézményes nevelés keretein belül – az egyéni eltérések kezelésének. Nem csak a különleges ellátást igénylő tanulók, hanem minden gyermek esetében! Tantestületünk erre lát jó lehetőséget „A tanulói lemorzsolódással veszélyeztetett intézmények támogatása” című projekt megvalósítása során.